Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ – WORKSHOPS


 1η Πανελληνια ΗΜΕΡΙΔΑ Διαχυσησ των ιδεων του προγραμματος PESTALOZZI

του συμβουλιου της ευρωπησ




**********************************************************************************
Οι  80 συμμετοχές ολοκληρώθηκαν - Σας ευχαριστούμε 
**********************************************************************************

«Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΝΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ»
ΜΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟ, ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥΣ

ΣΑΒΒΑΤΟ 20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2014       3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΓΕΡΑΚΑ Κέας και Σερίφου 1

ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ – WORKSHOPS

Εκπαίδευση για τη Δημοκρατική Ιδιότητα του Πολίτη
 ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΡΩΝΗ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΑΛΛΙΑΝΑΤΟΣ
Το εργαστήριο θα υλοποιήσει ένα από τα σχέδια εργασίας πάνω στα Δικαιώματα του Παιδιού από το υλικό του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Εκπαίδευση για τη Δημοκρατική Ιδιότητα του Πολίτη και την Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (EDC/HRE). Επιλέγοντας τη μέθοδο της εργασιοκεντρικής μάθησης κι εστιάζοντας στην επίλυση προβλημάτων θα προσεγγίσουμε τις τρεις βασικές διαστάσεις της EDC/HRE:
- Βιώνουμε τα δικαιώματα του παιδιού (μάθηση διαμέσου / learning through)
-Μαθαίνουμε τα δικαιώματα του παιδιού (μάθηση σχετικά με / learning about)
-Εφαρμόζουμε τα δικαιώματα του παιδιού (μάθηση για / learning for) για να κατασκευάσουμε αφίσες με θέμα τις τέσσερις κατηγορίες των δικαιωμάτων του παιδιού:
Δικαιώματα Προστασίας, Δικαιώματα Επιβίωσης, Δικαιώματα Ανάπτυξης, Δικαιώματα Συμμετοχής και τους τρόπους με τους οποίους εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να βοηθήσουν στην πρακτική προστασία κι εφαρμογή τους.
ICC-TOOL – Οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο του σήμερα: Ανιχνεύοντας τις διαπολιτισμικές μας ικανότητες 
ΒΑΡΒΑΡΑ ΚΟΖΙΩΡΗ
Το εν λόγω εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί με τη μορφή βιωματικού εργαστηρίου. Μέσω μιας σύντομης εισήγησης, οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, αρχικά, θα έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για την ανάπτυξη του εργαλείου μέτρησης της διαπολιτισμικής ικανότητας που κατέχουμε ως εκπαιδευτικοί στα πλαίσια της Δεξαμενής Σκέψης που πραγματοποιήθηκε από το πρόγραμμα Πεσταλότζι στο Όσλο τον Οκτώβριο 2011.
Στη συνέχεια και με τη βοήθεια καθαρά συμμετοχικών και βιωματικών τεχνικών, όπως το παζάρι, εργασία σε ζευγάρια ή ομάδες, παιχνίδι ρόλων, κ.ά., οι εκπαιδευτικοί θα εμβαθύνουν στους δείκτες και θα προβληματιστούν σε επίπεδο, γνώσεων, στάσεων και ικανοτήτων.
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, επίσης, θα έχουν την ευκαιρία ν’ αξιοποιήσουν τις εμπειρίες τους πάνω στο θέμα και:
  • να αναγνωρίσουν και περιγράψουν τη διαπολιτισμική τους ικανότητα στην καθημερινή τους πρακτική
  • να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις που απέκτησαν προκειμένου να εντοπίζουν και να επιλύουν προβλήματα στην εφαρμογή του εργαλείου στην καθημερινή τους πρακτική.
  • να υπερνικούν φόβους και ανασφάλειες ή αναστολές που σχετίζονται με την εφαρμογή του εργαλείου μέτρησης της διαπολιτισμικής ικανότητας στο σχολικό τους περιβάλλον.
  • να ενθαρρύνουν τους συναδέλφους τους να συνεργαστούν μέσα σε κλίμα αμοιβαιότητας, εμπιστοσύνης και σεβασμού.
  • να υποστηρίζουν και τεκμηριώνουν τις απόψεις τους.
  • να αποδέχονται την άποψη ή τις απόψεις των άλλων μελών της ομάδας.
Τελικά, η ολομέλεια του εργαστηρίου θα προτείνει τροποποιήσεις και βελτιώσεις του εργαλείου ώστε αυτό ν’  αποτελέσει ένα δυναμικό εργαλείο στα χέρια τους με στόχο τη βελτίωση της καθημερινής τους πρακτικής ώστε να αισθανθούν περισσότερο ασφαλείς και σίγουροι προς όφελος τόσο των ιδίων όσο και των μαθητών τους.

Η δημιουργία ηλεκτρονικής εφημερίδας μεταξύ συνεργαζομένων σχολείων για την ενδυνάμωση της δημοκρατικής συμμετοχής
ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ  
 ‘The use of social media in democratic participation : Creating a collaborative on line newspaper among schools’.

Στο άρθρο 19 της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αναφέρεται ότι ‘Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης’. Οι ικανότητες που αποκτούνται μέσα από την παιδεία στα μέσα και στην πληροφορία μπορούν να εφοδιάσουν τους μαθητές με δεξιότητες κριτικής σκέψης και διαλόγου που είναι αναγκαίες στη άσκηση της Δημοκρατίας. Στο δίωρο αυτό εργαστήριο θα συζητήσουμε σε Ολομέλεια αλλά και σε ομάδες - αξιοποιώντας την τεχνική ‘του ομιλούντος αντικειμένου’ (‘use a talking piece’) – ζητήματα όπως:
  • ποιά θέματα που ενδυναμώνουν το δημοκρατικό  σχολείο μπορούν να αποτελούν ύλη μιας σχολικής ηλεκτρονικής εφημερίδας,
  •  ποιούς ρόλους θα χρειαστεί να πάρουν οι μαθητές για να συντάσσουν μια ηλεκτρονική εφημερίδα
  • Υπάρχει αναγκαιότητα να συνταχθεί κώδικας δεοντολογίας; (code of Ethics)
Στη διάρκεια του εργαστηρίου θα μας απασχολήσει επίσης μια μελέτη περίπτωσης σχετική με τη μετάδοση των ειδήσεων. Τα κείμενα που θα παραχθούν στη διάρκεια του α’ μέρους του εργαστηρίου θα αναρτηθούν στη διάρκεια του β’ μέρους σε blog ήδη δημιουργημένα, αλλά ‘κενά’- ο περιορισμένος χρόνος δεν επιτρέπει να δημιουργήσουμε blog την ώρα του εργαστηρίου - και θα γίνουν αντικείμενο σχολιασμού από τις ομάδες.
Τέλος θα κληθείτε να αξιολογήσετε το εργαστήριο.


Συνεργατική Μάθηση – Αρχές και Τεχνικές εφαρμογής μέσα στην τάξη                                  
ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΟΥ                           
Το εργαστήριο αφορά στην ομαδοσυνεργατική μάθηση. Οι συμμετέχοντες γνωρίζουν τις βασικές αρχές της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, βιώνοντάς τες οι ίδιοι κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, οργανωμένοι σε ομάδες και μέσα από τη συμμετοχή τους σε πέντε βασικές ομαδοσυνεργατικές τεχνικές:
·         τη γραμμή έκφρασης γνώμης (opinion line),
·         τις συνεντεύξεις σε ζεύγη (interview in pairs),
·         την τεχνική της συλλογικής συναρμολόγησης (jiigsaw), 
·         την περιστροφική γραφή (written group rotation) και
·         την εργασία στρόγγυλης τραπέζης (round table).
Το εργαστήριο περιλαμβάνει και άσκηση ανατροφοδότησης (ατομική, ομαδική και ολομέλειας).


ΤΟΛΜΩ: Η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης ως πρόληψη της ενδοσχολικής βίας      
ΜΑΡΙΑ ΣΦΕΤΚΟΥ
Σε αυτό το βιωματικό εργαστήριο θα προσπαθήσω να σας ευαισθητοποιήσω αναφορικά με την ανάγκη να είμαστε όλοι, εκπαιδευτικοί και εκπαιδευόμενοι, παρόντες με εγρήγορση και επαγρύπνηση του τι μας συμβαίνει ανά πάσα στιγμή. Θεωρώ ότι αυτή η ενδοπροσωπική επικοινωνία καθορίζει τη στάση που θα κρατήσω, τις δράσεις που θα αναπτύξω και τις πράξεις που θα επιλέξω να πλαισιώσουν την σχολική μου ζωή, (και όχι μόνο) είτε ως μαθητής είτε ως εκπαιδευτικός και πιστεύω ότι καθορίζει το επίπεδο της αυτοεκτίμησής μου.
Θα ζητήσω τη συμμετοχή σας ώστε να καταλήξουμε βιωματικά σε ένα «Συμβόλαιο Λειτουργίας Τάξης», πλαισιωμένο με δραστηριότητες που βοηθούν στον αυτοπροσδιορισμό και την αυτό-αναγνώριση το οποίο δεν επιβάλλεται αλλά συναποφασίζεται από όλους.
Καθώς ο αυτοπροσδιορισμός, η συνειδητοποίηση και η εξωτερίκευση του ποιος είμαι, τι θέλω, τι επιλέγω είναι δομικά στοιχεία της επικοινωνίας με τους άλλους, θα προσπαθήσω να σας εμφυσήσω την επιθυμία να δημιουργήσετε ένα τέτοιο κλίμα μέσα στην τάξη σας που θα επιτρέπει την εγγύτητα, τη συντροφικότητα, την αλληλο-αποδοχή αλλά θα αποτρέπει τη χρήση βίας και σύγκρουσης - λόγω του σεβασμού που αναδεικνύεται ως ακόλουθο της επικοινωνίας με τους άλλους. 

Πρόληψη κατά των Διακρίσεων -  Στερεότυπα των φύλων
ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΣΜΙΔΗΣ
Ένα σχέδιο διδασκαλίας για την πρόληψη των διακρίσεων που μπορεί να βοηθήσει  τους εκπαιδευτικούς να προσεγγίσουν , να διερευνήσουν,  να κατανοήσουν  και να εργασθούν πάνω στο θέμα των στερεοτύπων των φύλων, μέσω των συνεργατικών μεθόδων.

Στο εργαστήριο θα προσεγγισθούν θέματα που σχετίζονται με τα στερεότυπα των φύλων.  Θα επιδιωχθεί να αποκτήσουν οι συμμετέχοντες γνώσεις και δεξιότητες προκειμένου να  μπορούν να λειτουργήσουν για την αποτροπή των διακρίσεων στο σχολείο. 
Με τις δραστηριότητες θα γίνει προσπάθεια να προκαλέσουν τους συμμετέχοντες να επανεξετάσουν τις δικές απόψεις για τα στερεότυπα του φύλου τους, οι οποίες πολλές φορές αντανακλούν τη δική τους πρακτική στην τάξη τους, τον τρόπο που τις εντοπίζουν  και  ενεργούν για την αποτροπή τους. 
 Ως εκ τούτου, έχουμε σχεδιάσει τις παρακάτω δραστηριότητες:
Πρώτη Δραστηριότητα: Εξερευνώντας τις προοπτικές των συμμετεχόντων σχετικά με τα στερεότυπα του φύλου. Μια δραστηριότητα για το χωρισμό αρχικά των συμμετεχόντων σε ομάδες, χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες εικόνες και στη συνέχεια για μια εξερεύνηση σε ένα πρώτο επίπεδο των  δικών τους απόψεων  για το θέμα των διακρίσεων των δύο φύλων.
 Δεύτερη Δραστηριότητα: Συμφωνώ-Διαφωνώ:  Μία δραστηριότητα για την αναγνώριση και την αμφισβήτηση της στάση τους σχετικά με τα στερεότυπα του θέματος αρσενικό-θηλυκό.
Τρίτη Δραστηριότητα: Μέσα από τα μάτια των συμμετεχόντων: Μια δραστηριότητα με ερμηνεία εικόνας, ως μέσο για την ολοκλήρωση και το κλείσιμο του κύκλου του προβληματισμού.

Διαφορετικά Παιδιά – Ίσες Ευκαιρίες – Δραστηριότητες διαφοροποιημένης διδασκαλίας στα πλαίσια μιας τάξης για όλους  ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΡΕΜΜΥΔΑ, ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΓΚΟΥΜΑΣ
Α ΜΕΡΟΣ: Θα γίνει μια προσέγγιση στη διδασκαλία βασικών μαθηματικών εννοιών για μαθητές με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες (συμπλήρωση δεκάδας, θεσιακή αξία, πρόσθεση-αφαίρεση, μέτρηση επιφάνειας, κλάσματα) με τη χρήση χειραπτικού και ψηφιακού υλικού.
 Β ΜΕΡΟΣ: Οι εκπαιδευτικοί θα ασκηθούν, μέσα από ένα βιωματικό εργαστήρι καθοδηγούμενης φαντασίας, σε τεχνικές και μεθόδους, ώστε με δημοκρατικό τρόπο να συναποφασίζει η τάξη-ομάδα, το πλαίσιο, τους κανόνες και τους όρους ενός λειτουργικού "συμβολαίου" για όλους.
Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα  ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΡΩΝΗ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΑΛΛΙΑΝΑΤΟΣ
 Σύγχρονο δημοκρατικό σχολείο – Περιήγηση στο εκπαιδευτικό όραμα του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Στο εργαστήριο θα διερευνήσουμε τα στοιχεία που διαμορφώνουν το περιβάλλον του σχολείου σε κοινωνία μάθησης που λειτουργεί δημοκρατικά, όπως παρουσιάζονται στα εκπαιδευτικά εργαλεία και στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που έχει δημιουργήσει το Συμβούλιο της Ευρώπης και οι συνεργαζόμενοι με αυτό οργανισμοί.
 Με βιωματικό τρόπο και ομαδοσυνεργατική τεχνική, θα διερευνήσουμε τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις που περιγράφει αυτή η προσέγγιση, τις δυνατότητες που μας παρέχουν ώστε επωφεληθούμε από την εφαρμογή τους, προσαρμόζοντάς τις στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του ελληνικού σχολείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου